DKF – „O nieskończoności” – esencja ludzkiego losu wg Roya Anderssona.

9 września (o godz. 19.00) w ramach działalności DKF „Maciste” obejrzymy „O nieskończoności” –
ostatnie dzieło filmowe Roya Anderssona – szwedzkiego reżysera znanego choćby z obrazów „Pieśni z
drugiego piętra” czy „Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu”.
Andersson nie prosi, byśmy się śmiali bądź litowali nad jego bohaterami. Zachęca nas raczej do
zastanowienia się nad ich sytuacją i odniesienia jej do naszych doświadczeń. /Xan Brooks, Guardian/
„O nieskończoności” jest głęboko humanistycznym filmem, w którym reżyser kolejny raz
kontempluje nasze życie, składające się z małych, niby przypadkowych momentów. W każdym z nich
znajduje coś niezwykłego. Takich twórców w dzisiejszym kinie jest naprawdę niewielu. /Radek Folta,
Moviesroom.pl/
Bunkier Hitlera, gabinet psychiatry, zniszczona wojną Kolonia, miejska ulica czy niepozorna ławka na
wzgórzu. Przenosząc akcję swojego nowego filmu do tak różnych miejsc, Roy Andersson odważnie
miesza ze sobą porządki – przeszłość ze współczesnością, jawę ze snem, surrealizm z prozą dnia
codziennego.
Przez serię starannie zakomponowanych krótkich epizodów, z których zbudowany jest film,
przeprowadza nas łagodny głos Narratorki, inspirowanej postacią Szeherezady z „Księgi tysiąca i
jednej nocy”. Tym sposobem poznajemy przechodzącego kryzys wiary księdza, parę kochanków
unoszących się nad miastem w rytm nastrojowej muzyki, tańczące na ulicy młode dziewczyny czy
mężczyznę drżącego o swoje oszczędności. Na pozór nie łączy ich nic, ale czy aby na pewno?
Roy Andersson w charakterystyczny dla siebie sposób snuje refleksję nad ludzkim życiem. Nad jego
pięknem, okrucieństwem, blaskiem i banałem. Wykorzystuje do tego narzędzia, które tak dobrze są
znane z jego poprzednich filmów, z „Trylogią absurdu” na czele – surrealizm, melancholię, humor,
nonsens, pozostając w tym – co ważne – niezmiennie oryginalny.

Roy Andersson – urodził się w 1943 roku w Göteborgu. W 1969 roku ukończył szwedzką szkołę
filmową, a rok później zrealizował swój fabularny debiut „Historię miłosną”, która przyniosła mu
cztery nagrody na festiwalu filmowym w Berlinie. Po nakręceniu drugiej fabuły „Giliap” zrobił sobie
długą przerwę od kina, znakomicie odnajdując się na rynku reklamowym, gdzie był wielokrotnie
nagradzany. Jego kariera w branży reklamowej pozwoliła mu w 1981 roku założyć w Sztokholmie
Studio 24, gdzie mógł rozwijać swój unikalny styl. Krótkie metraże, takie jak „Something Happened”
czy „World of Glory”, zdobywały cenne laury na festiwalu w Clermont-Ferrand. W 2000 roku pokazał
w Cannes pierwszą część „Trylogii absurdu” – „Pieśni z drugiego piętra”, które przyniosła mu
Nagrodę Specjalną Jury. Środkową częścią trylogii był film zrealizowany siedem lat później „Do
ciebie, człowieku”. W 2009 roku miał swoją wystawę w nowojorskim MoMA. W 2014 roku domknął
„Trylogię absurdu” filmem „Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu”, który przyniósł mu
najwyższy laur festiwalu w Wenecji. To miejsce dla niego szczególne, gdyż za pokazywany tam w
2019 roku „O nieskończoności” doceniony został Srebrnym Lwem dla najlepszego reżysera.

Filmografia:
2019 O nieskończoności/ About Endlessness
2014 Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu / A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on
Existence
2007 Do ciebie, człowieku / You, the Living
2000 Pieśni z drugiego piętra / Songs from the Second Floor
1991 World of Glory (kr.m.)
1987 Something Happened (kr.m.)
1980 Tryggare kan ingen vara (kr.m.)
1979 Så fruktansvärt onödigt
1975 Giliap
1970 Historia miłosna / A Swedish Love Story
1969 Lördagen den 5.10
1968 Hämta en cykel (kr.m.)
1968 Den vita sporten (dok.)
1967 Besöka sin son (kr.m.)


O NIESKOŃCZONOŚCI /2019/

9 września /czwartek/ 2021, godz. 19.00
Kino Regis, ul. Regis 1
bilety: 10 zł, 5 zł dla członków DKF-u
Organizatorzy: DKF Maciste/Kino Regis/Miejski Dom Kultury
Działalność “DKF Maciste” współfinansuje Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Przejdź do treści