„Krótka historia polskiego kina” – przegląd filmowy
Kino Regis i Stowarzyszenie Kin Studyjnych zapraszają na przegląd „Krótka historia polskiego kina część II.: twórcy osobni”.
Na program przeglądu składają się wybitne dzieła stworzone przez twórców, którzy nie wpisywali się w wiodące nurty, często stronili od grup twórczych czy formacji artystycznych. Byli swoistymi wolnymi elektronami, których filmy posiadały pewien osobisty sznyt. Były nie do pomylenia z dziełami kogokolwiek innego, autorskie, osobne. Tacy twórcy i twórczynie, często działający na marginesie i podążający własnymi ścieżkami, po latach zyskiwali status wizjonerów. I faktycznie pchali polskie kino na nowe, niezbadane ścieżki. Ich filmy, mimo, że często nie dające się prosto zaszufladkować, nieoczywiste i zaskakujące, nadal olśniewają świeżością formy i prawdziwie autorskim wymiarem. W przeglądzie znalazły się zarówno odważne eksperymenty formalne jak i nieoczywiste filmy gatunkowe. Dzieła kultowe i zapomniane arcydzieła. Ale przede wszystkim filmy, które, także dzięki wspaniałej cyfrowej rekonstrukcji, nadają się idealnie do ponownego odkrycia w kinach.
Pierwszy pokaz już 29 lutego i będzie to film „Ostatni dzień lata” Tadeusza Konwickiego.
Początek o godz. 20.00. Bilety w cenie 10 zł.
Ramowy harmonogram przeglądu:
1. 29 luty, godz. 20.00 – „Ostatni dzień lata”, reż. Tadeusz Konwicki 1958
2. 28 marzec, godz. 19.00 – „Nóż w wodzie”, reż. Roman Polański 1962
3. kwiecień – „Ręce do góry”, reż. Jerzy Skolimowski 1967
4. maj – „Słońce wschodzi raz na dzień”, reż. Henryk Kluba 1967
5. czerwiec – „Trzecia część nocy”, reż. Andrzej Żuławski 1971
6. lipiec – „Na wylot”, reż. Grzegorz Królikiewicz, 1972
7. sierpień – „Rejs”, reż. Marek Piwowski, 1970
8. wrzesień – „Konopielka”, reż. Witold Leszczyński 1982
9. październik – „Krzyk”, reż. Barbara Sass 1983
10. listopad – „O-bi O-ba. Koniec cywilizacji”, reż. Piotr Szulkin 1984
Organizator przeglądu: Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Kurator przeglądu: Tomasz Kolankiewicz
Partnerzy: WFDiF, DI Factory
Przegląd współfinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej